Ga verder naar de inhoud

Werkprogramma 2025

VARIO adviseert de Vlaamse Regering en het Vlaams Parlement over het wetenschaps-, innovatie-, en ondernemerschapsbeleid.

Met het aantreden van de nieuwe Vlaamse Regering (2024-2029) werd het mandaat van de VARIO-raad vernieuwd. Op 19 maart 2025 installeerde minister-president Matthias Diependaele de nieuwe raad.

Als input voor het samenstellen van zijn werkprogramma 2025 baseerde de raad zich op:

  • De beleidsdocumenten: het nieuwe regeerakkoord 2024-2029, de beleidsnota Economie, Wetenschap, Innovatie en Industrie 2024-2029, de Productiviteits- en Competitiviteitsagenda (PCA) ‘Vlaamse Versnelling’ van februari 2025
  • een stakeholdersconsultatie, door VARIO georganiseerd in februari 2025

VARIO kreeg in het kader van de Vlaamse Versnelling een aparte opdracht als adviesorgaan van de Vlaamse Regering in eerste lijn. VARIO is lid van de stuurgroep ter monitoring van deze regeringsbrede agenda. VARIO is ook waarnemend lid van de stuurgroep bij één van de tien onderliggende werven, namelijk bij de O&O&I-beleidshefboom en de vijf trajecten daarbinnen. Als onafhankelijk adviesorgaan brengt VARIO zijn eerdere relevante adviezen en aanbevelingen in bij deze werkzaamheden en speelt zijn rol als libero. In deze rol houdt VARIO ruimte vrij voor eventuele adviesvragen. Alvast rond de afbakening van ‘strategische sectoren’ wordt een advies verwacht binnen deze opdracht (zie 2.4.).

Naast deze opdracht heeft de VARIO-raad ook proactieve adviezen ingepland voor 2025, waarbij prioriteit werd gegeven aan die topics die aansluiten bij de PCA.

Tot slot nemen we hieronder ook de adviezen op waarvan het traject vooral in 2024 werd gelopen onder het vorige mandaat maar die in het eerste kwartaal van 2025 werden afgerond.

1. Adviezen (afgewerkt en uitgebracht begin 2025 door vorige raad – traject gelopen in 2024)

1.1. De dynamiek van creatieve destructie als hefboom voor internationaal ambitieus ondernemen

Complementair aan buitenlandse kennisintensieve investeringen (zie Advies 28), dienen we te blijven inzetten op ambitieuze ondernemingen met zeggenschap in Vlaanderen die het potentieel hebben om op langere termijn uit te groeien tot internationale ‘flagships’. Voor dit advies werd vertrokken vanuit het paradigma van creatieve destructie van Joseph Schumpeter, dat de dynamische ambitieuze ondernemer centraal stelt om economische en maatschappelijke meerwaarde te creëren. We verwijzen o.a. naar het boek van Philippe Aghion en collega’s (2021) ‘The power of creative destruction’ dat het uitgangspunt vormde voor dit advies. Het advies is sterk gelinkt met de recente paper van Mario Draghi over de toekomst van het Europese concurrentievermogen.

1.2. Naar een gelijk speelveld voor alle ondernemingsvormen i.f.v. meer maatschappelijke impact

In onze maatschappij zijn nieuwe dynamieken aan de gang, waarbij commercialisering en financiële winstgevendheid enerzijds en sociale en ecologische doelstellingen anderzijds, schijnbaar tegenover elkaar zijn komen te staan. In dit advies brengt VARIO de ondernemingsvormen voor Vlaanderen in kaart. Ondernemingsvormen voor ondernemers die maatschappelijke impact nastreven zijn vandaag nog onderbenut omdat ze minder bekend zijn. Concreet denken we daarbij aan steward-owned ondernemingen en aan coöperaties. Bovendien kan ook veel meer vormgegeven worden in de BV dan vandaag standaard het geval is. Daarnaast wijst ons onderzoek ook uit dat impactondernemingen in het algemeen te kampen hebben met een aantal moeilijkheden, veelal op het gebied van financiering.

2. Adviezen onder nieuw mandaat (zowel reactief als proactief)

2.1. Adviesvraag AI op de werkvloer

In de commissie voor Sociale Zaken, Werk en Pensioenen van de federale Kamer van volksvertegenwoordigers wordt momenteel een voorstel van resolutie besproken met het oog op een proactief beleid en een coherente strategie omtrent het gebruik van algoritmes, data en artificiële intelligentie op de werkvloer. Naar aanleiding hiervan werd VARIO, samen met enkele andere instanties, om advies bij deze tekst gevraagd.

2.2. Strategisch inspelen op de volatiele situatie voor onderzoekers in de VS

VARIO boog zich over de volatiele situatie voor onderzoekers in de VS met mogelijk een braindrain tot gevolg, en de mogelijke implicaties voor het Vlaamse O&O&I- systeem. Op Europees niveau wordt hierop ingespeeld en ook in verschillende EU-lidstaten beweegt er van alles. VARIO wil deze problematiek onder de aandacht brengen van de Vlaamse Regering en bekijkt hoe Vlaanderen op de volatiele situatie voor onderzoekers in de VS strategisch kan reageren: wat mogelijke risico’s en opportuniteiten zijn, en hoe Vlaanderen zich kan differentiëren tegenover initiatieven van andere lidstaten en regio’s binnen Europa voor het aantrekken van internationaal toptalent. Hiervoor maakte VARIO gebruik van zijn eerdere adviezen over kennismigratie (i.e. Advies 1, Advies 25 en Advies 39) en actuele informatie bij Vlaamse stakeholders en het netwerk van Europese STI Councils.

2.3. Baanbrekend onderzoek in Vlaanderen

Een gezonde innovatie-economie steunt op de wisselwerking doorbraakonderzoek dat radicale nieuwe ideeën en technologieën introduceert, en incrementeel onderzoek om die ideeën te verfijnen, toepasbaar te maken en op te schalen. VARIO ging na welke trend voor doorbraakonderzoek in onze regio aanwezig is in vergelijking met andere landen en regio’s. Daartoe werd een specifieke studie uitgevoerd.
Vlaams wetenschappelijk onderzoek is zeer vernieuwend en vindt internationaal weerklank. De internationale concurrentie neemt wel toe. VARIO vraagt daarom om een onderzoekscultuur die risico tolereert.

2.4. Afbakening van ‘Strategische sectoren’

In het Vlaams regeerakkoord 2024-2029 is er sprake van het richten van steun op strategische sectoren ‘met veel toekomstpotentieel en toegevoegde waarde’. VARIO zal in het kader van de Vlaamse Versnelling (zie 1), om advies worden gevraagd hieromtrent. VARIO kan daarbij steunen op studies die ECOOM in dit verband uitvoert.

2.5. Versterken van valorisatie in Vlaanderen

VARIO wil onderzoeken hoe het O&O&I-systeem meer output kan opleveren. Ondanks de 3,5% bbp investering in O&O, kampt Vlaanderen met valorisatie-uitdagingen van zijn kennisintensief ecosysteem. Om de inzet van de (publieke) financiële O&O&I-middelen en -instrumenten te stroomlijnen in functie van het verhogen van de productiviteitsgroei moeten bottlenecks langs de innovatieketen worden vermeden. Dit heeft betrekking op de systemische verdeling van de financiële middelen en instrumenten, maar ook op de bijhorende modaliteiten. Daarnaast kan inzicht in de spreiding van de middelen over de uiteindelijke begunstigden, namelijk de individuele kennisinstellingen of bedrijven, leiden tot meer geïnformeerde keuzes.


VARIO bereidt een achtergrondrapport voor met een TRL-gebaseerde analyse van de overheidssteun voor O&O, alsook een achtergrondrapport met een analyse van het Vlaams subsidieregister over de O&O-uitgaven.

2.6. De rol van Artificiële Intelligentie in diensteninnovatie- en productiviteit

De diensteneconomie speelt een cruciale rol in de totale economische productiviteit vanwege haar omvangrijke aandeel. Dit is een belangrijke vaststelling, met name in het kader van de Productiviteits- en Competitiviteitsagenda van de Vlaamse Regering, de Vlaamse Versnelling. De tertiaire sector in België en Vlaanderen zou echter worden gekenmerkt door een gemiddeld lagere productiviteit en een achterblijvende innovatiecapaciteit.

België kent binnen de dienstensector o.a. een relatief strikte regulering vergeleken met andere OESO-landen. De dienstensector blijft te gesloten door veel lobbywerk. Dat belemmert de toetreding van nieuwkomers tot de markt, wat de concurrentie vermindert (zie o.a. Advies 39). Dit leidt tot minder innovatie, lagere investeringen, een tragere productiviteitsgroei en hogere prijzen. In het verleden hebben we daardoor bijvoorbeeld de trein voor E-commerce gemist. Hoe kan de innovatie-dynamiek binnen de dienstensector worden verhoogd en wat is de rol van Artificiële Intelligentie hierin? Welke beleidshefbomen zijn er beschikbaar, inclusief voor de export van onze diensten? Welke rol kan de overheid spelen via de eigen dienstverlening en innovatieve aanbestedingen? Enzovoort

2.7. Win-winsamenwerking in snelgroeiende lage- en middeninkomenslanden via innovatie

In veel lage- en middeninkomenslanden zit een gigantische dynamiek en potentieel. Voor economie, innovatie en ondernemerschap liggen er bijvoorbeeld grote opportuniteiten in snelgroeiende landen op de continenten Afrika, Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië. VARIO zal zich focussen op sub-Sahara-Afrika, een regio die nog te weinig aandacht krijgt, maar de jongste en snelst groeiende bevolking heeft en de grootste sociale noden. Door meer in te zetten op samenwerking met snelgroeiende landen via innovatie, kunnen we zowel hen als onze eigen regio versterken. VARIO wil in het advies uitwerken hoe dit concreet kan gebeuren. De raad verwees in onder meer zijn memorandum al naar het Finse ‘Developing Markets Platform’ dat als voorbeeld kan dienen. Enerzijds gaat het daarbij om het oplossen van globale uitdagingen via innovatie, anderzijds om Finse bedrijven toegang geven tot internationale groeimarkten in tijden met beperkte groei van de eigen markt. Hierbij wordt R&D-financiering aangevuld met middelen voor ontwikkelingssamenwerking. VARIO kijkt voor het traject ook naar het Impact Licensing Initiative. Social impact licensing is een tijdsgebonden toestemming die door een technologiehouder wordt verleend om een IP, een technologie, een product of een dienst tegen voorkeursvoorwaarden op een vooraf bepaalde markt te brengen voor het creëren van maatschappelijke waarde. Hier gebeurt de win-win samenwerking via economische valorisatie en (frugale) innovatie. Voor dit adviestraject zijn zowel ondernemerschap als academische uitwisseling en kennisoverdracht relevant omdat ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

2.8. Adviesvraag Klimaatsprong

In 2021 werd het Vlaamse industriële klimaattransitieprogramma – Klimaatsprong – in het leven geroepen en decretaal verankerd. Klimaatsprong begeleidt de transitie om de energie-intensieve industrie in Vlaanderen tegen 2050 koolstofcirculair en CO2-arm te maken zonder haar concurrentievermogen te verliezen. Dit transitieprogramma wordt aangestuurd met een programmanota die gebaseerd is op een routekaart tot 2050. Om de vijf jaar wordt een nieuwe programmanota voorgelegd met een evaluatie van de vorige nota en een aanpak voor de volgende vijf jaar. De huidige en tweede programmanota loopt van 2026-2030. VARIO werd bij deze programmanota, net zoals bij de eerste nota, om advies gevraagd, evenals de SERV en de Mina raad. VARIO beantwoordde de vraag vooral vanuit het oogpunt van innovatie en ondernemerschap.

2.9. Adviesvraag conceptnota Beleidsplan Ruimte Vlaanderen

VARIO ontving in juli van Vlaams minister van Omgeving Jo Brouns een vraag om advies bij de conceptnota van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen. VARIO heeft zich in zijn aanbevelingen vooral gefocust op aandachtspunten voor innovatie. Het ruimtelijk beleid heeft hierop een grote impact, maar daar wordt niet altijd voldoende bij stilgestaan. Het advies is bezorgd in oktober.

3. Studiereis

VARIO plant in januari 2026 een studiereis naar de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). De bedoeling van dergelijke reizen is om lessen te trekken voor Vlaanderen uit andere innovatiesystemen. Wat kunnen we meenemen als inspiratie voor het Vlaamse WTI-beleid? In het geval van de VAE zal ook gekeken worden naar opportuniteiten voor Vlaamse bedrijven en voor andere Vlaamse actoren. De studiereis wordt georganiseerd samen met het lokale kantoor van Flanders Investment and Trade (FIT).

4. Jaarlijks colloquium

Begin dit jaar lanceerde de Vlaamse Regering de ‘Vlaamse Versnelling’, een regeringsbreed offensief om de productiviteit en de competitiviteit van de Vlaamse economie, en dus de welvaart en het welzijn in Vlaanderen, duurzaam te versterken in een snel veranderende wereld. Strategische sectoren nemen hierin een essentiële rol op en vormen een rode draad door het beleid van de Vlaamse Regering.

Onderzoekers en ondernemers bepalen mee welke innovaties in de toekomst het verschil zullen maken. Innovaties bouwen voort op wetenschappelijke doorbraken. Vermarkting van die innovaties creëert op zijn beurt bijkomende toegevoegde waarde en legt daarmee het fundament voor productiviteitsgroei op lange termijn. Het VARIO-colloquium 2025 staat in het teken van dit thema. Op vraag van Vlaams minister-president Matthias Diependaele werkt VARIO aan een beslissingskader voor strategische keuzes tegen eind 2025. Waaraan moet zulk beslissingskader voldoen? Waarvoor dient het beslissingskader gebruikt te worden en waarvoor niet? In het colloquium gaan we op zoek naar antwoorden.

Het colloquium zal plaats hebben in de namiddag van donderdag 20 november 2025 in het Marie-Elisabeth Belpaire gebouw in Brussel.

Archief VARIO-werkprogramma's

Hier vind je de werkprogramma's voor de verschillende werkjaren van VARIO zoals ingediend bij de verantwoordelijke minister aan het begin van dat jaar:

VARIO-werkprogramma 2025

VARIO-werkprogramma 2024

VARIO-werkprogramma 2023

VARIO-werkprogramma 2022

VARIO-werkprogramma 2021

VARIO-werkprogramma 2020

VARIO-werkprogramma 2019

VARIO-werkprogramma 2018

VARIO-werkprogramma 2017