Rapport: Mapping Vlaams defensie innovatie-ecosysteem en gewijzigde beleidskaders
Het adviestraject werd geïnitieerd op vraag van voormalig minister voor Innovatie Jo Brouns naar aanleiding van de sterk gewijzigde geopolitieke context, de toename van de middelen op federaal en Europees niveau voor defensie en de opportuniteiten die dit mogelijks brengt voor Vlaanderen.
Ondertussen heeft de nieuwe legislatuur zijn aanvang genomen. In het Vlaams Regeerakkoord 2024-2029 wordt voor de eerste keer defensie als een strategische sector opgenomen. VARIO vindt dat het engagement in het Vlaamse Regeerakkoord nu snel moet leiden tot een duidelijk, consistent en stimulerend beleidskader voor defensie-industrie en -innovatie. Daarbij moeten een aantal barrières weggewerkt worden en elementen gefaciliteerd worden.
Ter onderbouwing van zijn advies 38 ‘Opportuniteiten en noden voor de Vlaamse defensie-industrie en -innovatie' voerde VARIO een uitgebreide analyse uit. Een analyse van de opportuniteiten voor en noden van de Vlaamse industrie en kennisinstellingen in de veiligheids- en defensiethematiek werd gebundeld met advies 38. VARIO heeft nu ook de resultaten van de analyse van de gewijzigde beleidskaders en een mapping van het Vlaams defensie innovatie-ecosysteem gebundeld in een apart analyserapport deel II.
Neem contact op met:
Vraag om advies
Het adviestraject werd geïnitieerd op vraag van voormalig minister voor Innovatie Jo Brouns naar aanleiding van de sterk gewijzigde geopolitieke context, de toename van de middelen op federaal en Europees niveau voor defensie en de opportuniteiten die dit mogelijks brengt voor Vlaanderen. Het was zijn bedoeling dat in de volgende legislatuur, op basis van dit advies, de nodige beleidsmaatregelen genomen en beleidskaders ontwikkeld kunnen worden om in te spelen op de verschillende initiatieven, een strategische visie uit te werken die de weerbaarheid van Vlaanderen verhoogt en de hoogtechnologische economie van Vlaanderen verder versterken en profileren op het internationale toneel. Dit wordt meteen al kracht bijgezet in het Regeerakkoord 2024-2029 ‘Samen werken aan een warm en welvarend Vlaanderen’, waar het engagement getoond wordt dat ook Vlaanderen wil inzetten op de veiligheids- en defensie industrie en -innovatie.
De eigenlijke adviesvraag behelst drie sub-vragen:
- Een analyse van de (wijzigende) beleidskaders in het Waalse Gewest, de NAVO, de Europese Unie en haar lidstaten, de ons omringende landen;
- De opportuniteiten voor en noden van de Vlaamse industrie en kennisinstellingen in de veiligheids- en defensiethematiek;
- Een mapping van de Vlaamse stakeholders met een potentieel in de Vlaamse veiligheids- en defensie-initiatieven en van de strategische sectoren en/of domeinen.
VARIO-advies 38 en analyserapporten
Met het oog op de Beleidsnota Economie, Wetenschap, Innovatie en Industrie koos VARIO ervoor om zijn advies tijdig aan de nieuwe minister voor Economie, Innovatie en Industrie Matthias Diependaele te bezorgen. Het analyserapport waarop VARIO zijn aanbevelingen steunt werd daarom in twee delen aangeleverd:
- Analyserapport deel I focust op de opportuniteiten en noden voor de Vlaamse defensie-industrie en -innovatie en wordt samen met VARIO-advies 38 gebundeld.
- Analyserapport deel II omvat de mapping van het Vlaamse defensie-innovatie ecosysteem en een overzicht van de gewijzigde beleidskaders.
Mapping Vlaams defensie innovatie-ecosysteem en gewijzigde beleidskaders
In het eerste luik van het analyserapport wordt een overzicht gegeven van de beleidsmatige scope en de desbetreffende actoren op Vlaams, federaal en Europees niveau. Vervolgens wordt er ingegaan op de gewijzigde beleidskaders op Vlaams, federaal, Europees en NAVO-niveau.
Het tweede luik omvat een mapping van actoren en hun sterktes in de Vlaamse defensie-innovatie en industrie. Deze info wordt aangevuld met een analyse van de projectdeelname van Vlaamse actoren aan bv. DEFRA (federaal) en EDF (Europees).
In een samenvattend hoofdstuk wordt ingegaan op welke domeinen/technologieën Vlaamse actoren actief zijn. Daarbij wordt uitgegaan van de bestaande prioritaire domeinen op federaal en Europees niveau en wordt een aanzet gedaan van wat het Vlaams potentieel hier is.