Ga verder naar de inhoud

Samenvatting

Aan de vooravond van een nieuwe Vlaamse legislatuur blikt de VRWI terug op een bijzonder boeiend 2013. Het thema ‘toekomst creëren’ vormde een belangrijke leidraad doorheen de jaaractiviteiten van de VRWI.

We sloten 2013 af met een druk bijgewoond colloquium, waar de VRWI zijn Memorandum voor de Vlaamse politieke partijen voorstelde. Onder de ondubbelzinnige titel ‘Wetenschap & Innovatie troef: samen toekomst creëren’ formuleerde de Raad zeven aandachtspunten om mee te nemen naar de onderhandelingstafel voor het nieuwe Vlaamse regeerakkoord. Een belangrijk punt daarin is keuzes maken, ook op budgettair vlak. Om ‘evidence-based’ beleid op dit punt te ondersteunen, bracht de Raad een advies uit bij de begroting wetenschap en innovatie 2009-2014.

In totaal bracht de VRWI in 2013 15 adviezen uit. Daarbovenop werkten we verder aan één van de grootste projecten uit het bestaan van de VRWI: Toekomstverkenningen 2025. In 2012 gingen we hiermee van start en ondertussen werden al meer dan 200 experten bij deze oefening betrokken. Nog voor de zomer van 2014 stelt de VRWI het eindrapport voor: een uitgebreide beschrijving van de WTI-prioriteiten waarmee Vlaanderen de aanstormende maatschappelijke uitdagingen succesvol kan aangaan.

Vorig jaar lanceerde de VRWI ook zijn wekelijkse elektronische nieuwsbrief, die in één jaar tijd is uitgegroeid tot één van de beste wetenschaps- en innovatienieuwsoverzichten. De nieuwsbrief is het resultaat van een samenwerking met onze Nederlandse collega’s van de AWT.

Onze internationale samenwerking reikt ook verder. In mei nam de VRWI deel aan de Annual Meeting van Science and Innovation Councils in Istanboel en in juni was er een tweedaags bezoek van de International Advisory Board, waar een ontmoeting met minister Ingrid Lieten en de voorbereiding van het eerste IAB-rapport op de agenda stond.

Eind 2013 werd ook de hervorming van de adviesraden onderwerp van discussie. Voor de VRWI gaf de Vlaamse Regering in zijn conceptnota twee opties: ofwel administratieve inbedding van de VRWI in de SERV, ofwel de VRWI vervangen door een raadgevend comité. In een ongevraagd advies hierbij toont de VRWI zich voorstander van efficiëntiewinsten zolang de onafhankelijkheid van de VRWI vooropstaat, en deze wordt volgens de Raad het best gewaarborgd door het verderzetten van de VRWI als strategische adviesraad met rechtspersoonlijkheid. Een krachtige Vlaamse Science and Innovation Council is immers noodzakelijk om mee te spelen in de Europese Onderzoeksruimte. Samen met de SERV en alle adviesraden heeft de VRWI bovendien eind december een gezamenlijk advies uitgebracht, waarin we voorstellen formuleren om vooral de adviespraktijk te verbeteren, en waarin we transparantie en overleg vragen voor wijzigingen in het advieslandschap. We willen in 2014 constructief meedenken met de regering hoe we efficiënter en effectiever kunnen werken in de toekomst.